ITTA publiceert gids voor werving van nieuwe doelgroepen NT2

14 feb, 2024

ITTA UvA heeft met een aantal samenwerkingspartners - waaronder Het Begint met Taal - onderzoek gedaan naar de manieren waarop je als organisatie nieuwe NT2-doelgroepen bereikt met aanbod voor basisvaardigheden. De handvatten die uit dit onderzoek over de werving van nieuwe doelgroepen voortkwamen, zijn samengevat in Van onbekend naar vertrouwd, een praktische gids met suggesties, ervaringen en tips die ook voor coördinatoren handig is.


Niet iedereen die versterking van basisvaardigheden kan gebruiken, kan de weg naar passend aanbod vinden. Hoe bereik je hen? En hoe ontwikkel je passend aanbod voor deze doelgroepen? Al eerder deed ITTA UvA - in opdracht van Stichting Het Begint met Taal en de Koninklijke Bibliotheek - onderzoek naar de verschillende NT2-doelgroepen die er zijn en hun behoeftes. Doel van dit eerdere onderzoek was het maken van doelgericht en passend aanbod voor onder meer taalcoaching. De onderzoekers merkten dat nog veel winst te behalen is in de fase waarin organisaties de doelgroepen in kaart hebben maar deze nog niet allemaal bereiken. Daarom werd een vervolgonderzoek opgetuigd waarin specifiek werd ingezoomd op het bereiken en aanhaken van nieuwe doelgroepen. Bij dit onderzoek waren ook OpenEmbassy en Bureau Nieuwlander betrokken. 


Misverstand

Elwine Halewijn, Directeur Volwasseneneducatie van het ITTA: “In dit vervolgonderzoek is bekeken hoe je nieuwe doelgroepen bereikt en aanhaakt. Dit kost veel tijd en is niet makkelijk. Maar het loont de moeite! Als je met educatie wil bijdragen aan het oplossen van een maatschappelijk knelpunt, dan moet je ánders gaan kijken. Het is een misverstand dat we alle NT2’ers bereiken en het is goed dat we ons daarvan bewust zijn. Zo werden de betrokken bibliotheken in Tiel en Dordrecht zich ervan bewust dat zij een hele groep Polen dan wel Bulgaren niet in beeld hebben.” 


Ervaringen delen

Van onbekend naar vertrouwd is een praktische gids geworden die aan de hand van de onderdelen ‘Voorbereiding’, ‘Mensen bereiken’ en ‘Passend aanbod’ de lezer meeneemt in het wervingsproces. De gids bevat suggesties, ervaringen, tips en drie concrete casussen. De bibliotheek Rivierenland, bibliotheek AanZet en de community librarian van Rivierenland delen hun ervaringen. In de gids zijn ook twee printbare tipkaarten te vinden: een voor het voeren van goede gesprekken en een voor cultuursensitief werken. Ook Het Begint met Taal biedt ondersteuning bij het werven van nieuwe doelgroepen, door middel van training en ondersteuning bij de implementatie. 


De gids is tot stand gekomen met Tel mee met Taal-subsidie en een bijdrage van de Koninklijke Bibliotheek. 


Gerelateerde berichten:

Oproep aan het nieuwe kabinet
Kijktip: NOS Journaal in Makkelijke Taal
De staat van de Nederlandse volwasseneneducatie
>

Gelukt!

Waarschuwing

Oeps, er gaat iets fout. Gebruik het menu om terug te keren naar de website.