BLOG
Projectcoördinator Kletsmaatjes Marcella over nieuwe manieren van vrijwilligers werven
“Maak een laagdrempelige versie van je oorspronkelijke model”
Het was de Week van het Nederlands en wij deden mee met het project ‘Kletsmaatje voor een dag’. Wat voor ons geen standaard activiteit was, bleek een gouden greep te zijn. Er meldden zich vijf nieuwe vrijwilligers – veelal nog onbekend met taalcoaching - en Kletsmaatjes kreeg veel positieve aandacht. En mij kostte het krap één dag werk!
Dàt was nog eens efficiënt vrijwilligers werven! Ik deel onze aanpak graag: wie weet kun jij als (taal)vrijwilligersorganisatie ook eens kijken naar nieuwe manieren om vrijwilligers te bereiken buiten je gebaande paden om. Dat kan echt tijd schelen en je boort geheid nieuwe typen vrijwilligers aan, die je wellicht niet zou bereiken met je traditionele wervingsmethoden.
Stap 1: maak het klein
Met ‘Kletsmaatje voor een dag’ maakten we een laagdrempelige versie van Kletsmaatjes. Deelnemers hoefden zich niet voor langere periode vast te leggen; een uurtje inzet was voldoende.
Stap 2: zorg dat je zichtbaar bent
Ik plaatste een oproep voor ‘Kletsmaatje voor een dag’ op de website van de Week van het Nederlands en liftte zo mee op deze nationale campagne. Zoek in je eigen regio eens naar dit soort initiatieven. Vrijwilligerscentrales hebben ook soms een plek op hun website voor oproepen als deze.
Stap 3: snel aan de slag
Als je je project klein en toegankelijk maakt, kun je de coördinatie ook flink terugschroeven. Zo verplaatste ik de intakegesprekken waarbij we normaal gesproken uitgebreid kijken of er een klik is tussen taalvrijwilliger en deelnemer, naar de ‘achterkant’. Als na ‘Kletsmaatje voor een dag’ bleek dat vrijwilliger of deelnemer door wilde gaan, plande ik een intakegesprek.
Stap 4: matchen maar!
Op basis van beschikbaarheid kon ik vrij snel koppels vormen. Ik vroeg de taalvrijwilliger zelf contact op te nemen met de deelnemer en mij te laten weten of dat gelukt was.
Stap 5: leren en ontwikkelen
Nadat alle koppels hun uurtje kletsen achter de rug hadden, was het tijd om terug te kijken. Ik stuurde een mail met het verzoek om feedback te delen. Natuurlijk greep ik dit moment aan om te vragen voor wie het uurtje naar meer had gesmaakt. Enthousiastelingen verwees ik door naar ons ‘reguliere’ Kletsmaatjes-project.
Aan de slag met Marcella’s tips voor vrijwilligers werven nieuwe stijl:
- Voorkom misverstanden en zorg dat je communicatie superscherp is
- Denk thematisch en grijp momenten, events of feestdagen aan om je project over het voetlicht te brengen (speeddaten met kerst!)
- Je wil leren van je actie om het de volgende keer nog beter te doen, dus vraag wie mee heeft gedaan altijd om feedback
- Zet je project neer als event; het ‘nieuwe type vrijwilliger’ wil daar graag onderdeel van uitmaken
- Probeer nieuwe kanalen uit, zoals Welcome App, de Week van het NL, en 'events' waar je op aan kunt haken
Meer informatie
> Laat je bij jouw werving inspireren door onze handreiking Werven op Waarden!
> Neem contact op met marcella@hetbegintmettaal.nl voor meer info.