Onderzoek
Een nieuwe taal leer je mét mensen. Het leren van een tweede taal is het meest succesvol als je taalles combineert met oefenen in de praktijk. Taalcoaching is een krachtig middel voor nieuwkomers, zoals vluchtelingen en migranten, om het Nederlands onder de knie te krijgen. Wij hebben verschillende onderzoeken verzameld waaruit het belang en de impact van taalcoaching blijken.
Door samen Nederlands te oefenen
- Breiden anderstaligen hun woordenschat snel uit
- Krijgen anderstaligen meer zelfvertrouwen om mee te doen
- Leren mensen elkaar beter kennen en begrijpen
Kletsmaatjes
Kletsmaatjes draagt het bij aan de taalontwikkeling en integratie van anderstaligen. Ook ontstaat er meer wederzijds begrip tussen vrijwilligers en nieuwkomers. Dit blijkt uit verschillende onderzoeken van de Rijksuniversiteit Groningen (o.a. 2021, 2023, 2024).
- Deelnemers aan Kletsmaatjes leren allereerst de Nederlandse taal. Daarnaast is het een wederzijds leerproces: nieuwkomers krijgen inzicht in de Nederlandse cultuur, terwijl Nederlanders meer leren over de achtergrond van de nieuwkomers. Samen bespreken ze culturele verschillen en begrijpen ze beter waarom bepaalde dingen gedaan worden zoals ze worden gedaan.
- Een-op-een contact biedt nieuwkomers een veilige omgeving om vertrouwen op te bouwen en persoonlijke vragen te stellen. Het wederzijds respect en het delen van verhalen tussen het kletsmaatje en de nieuwkomer bevorderen positieve leeruitkomsten.
- De vrijwilliger vormt vaak de eerste verbinding met de Nederlandse samenleving. Voor veel nieuwkomers is dit hun enige Nederlandse contact, wat hen helpt om via gesprekken over taal en cultuur ook andere Nederlanders te leren kennen.
Bronnen:
- Onderzoek naar de effecten van Kletsmaatjes - Rijksuniversiteit Groningen (2021)
- VIME model - ITTA, ROC West-Brabant en partners uit Slovenië, Verenigd Koninkrijk en Denemarken
- Opbrengsten van taalcafés en cursussen digitale vaardigheden– KB en Probiblio (2018)
- Verduurzamen van informele taalondersteuning – Verwey-Jonker Instituut (2013)
- Meer dan taal alleen – Regioplan (2011)
- Inventarisatie nonformeel taalonderwijs gemeenten – Kennisplatform Integratie&Samenleving (2016)
- Aantal nieuwkomers met een taalbehoefte in Nederland CINOP (2020)
Anderstaligen en basisvaardigheden
Het ITTA deed in opdracht van de Koninklijke Bibliotheek en Het Begint met Taal onderzoek naar het brede aanbod basisvaardigheden voor anderstaligen bij bibliotheken en taalcoachorganisaties. Doel van het onderzoek: inzicht krijgen op het huidige aanbod en de doelgroepen die bereikt worden en beter in te spelen op kansen, zoals de nieuwe wet inburgering. Vind hieronder het onderzoek en de bijbehorende instrumenten die je helpen om beter zicht te krijgen op de doelgroep en je aanbod rondom basisvaardigheden (nog) beter te maken.
Samenwerking
- Onderzoek bij taalscholen: Welke behoefte heeft de taalaanbieder rondom taalcoaching? – Joram Spijker (2020)
Neem voor advies contact op met Sylvia de Groot Heupner.